Vragen
- Leads (voor dezelfde klant)worden dubbel aangemaakt. Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen?
- Mijn Salesfunnel resultaten (verkocht) komen niet overeen met mijn orders op de startpagina verkoop.
- Wat betekenen de cijfers lopend, aantal en ratio op het automotive sales dashboard en hoe vaak worden ze ververst?
- Wat houden de verschillende kleuren van de leads in?
- Waarom worden CST offertes niet toegevoegd aan reeds bestaande leads?
Vraag 1: leads (voor dezelfde klant)worden dubbel aangemaakt. Hoe kan dit en wat kan ik er aan doen?
Zodra Syntec een offerte/lead ontvangt vanuit Autoline, CST of Salesforce maakt Syntec hier een Salesfunnel item / lead voor aan.
Alvorens dit item wordt aangemaakt, wordt gekeken of er een bestaande lead is waar dit item bij hoort, en dus aan "vast" kan worden gehangen.
Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer u eerst een offerte maakt voor een Polo, en daarna nogmaals een offerte maakt voor een Golf, voor dezelfde klant.
LET OP: Bij het zoeken naar een bestaande lead gelden de volgende criteria; in 99 van de 100 gevallen is er een mismatch op één van de onderstaande punten.
We adviseren u dan ook deze goed door te nemen, en de leads in kwestie eerst goed te toetsen aan deze criteria voor u de lea
- Is de klant hetzelfde? - De bestaande lead dient op dezelfde klant te staan als de nieuwe lead. Vanuit Autoline matchen we hierbij op partner-magic en vanuit de CST krijgen we een POID door. Let in het geval van CST op dat u de tweede offerte op exact dezelfde klant / POID maakt.
- Is het merk hetzelfde? - De bestaande lead dient van hetzelfde merk te zijn. Als de eerste offerte bijvoorbeeld voor een Volkswagen is, en de nieuwe offerte/lead voor een Audi of Seat is, is er per definitie al geen match en maakt Syntec een nieuwe lead aan.
- Is de verkoper hetzelfde? - De bestaande lead dient op dezelfde verkoper als de nieuwe lead te staan. Als u collega bijvoorbeeld de eerste offerte maakt in Autoline, en u zelf een tweede offerte maakt, is er per definitie geen match, ziet Syntec dit als een nieuwe verkoop-kans en word er een nieuwe lead aangelegd.
- Is de sluitreden leeg? - De bestaande lead dient nog geen sluitreden te hebben. Als we een bestaande lead vinden, maar deze is reeds voorzien van een sluitreden, zien we dit als een "gesloten" lead en maakt Syntec een nieuwe lead aan, omdat het om een nieuwe lead gaat.
Zodra Syntec een offerte binnenhaalt vanuit Autoline of CST kan het zijn dat hier een kenteken in staat. Syntec zal o.b.v. dit kenteken zoeken naar een auto in Syntec met dit kenteken, als deze bestaat, word het merk hiervan overgenomen als merk van de aan te maken lead. Hierdoor kan het voorkomen, dat twee offertes vanuit Autoline voor hetzelfde merk, twee leads in Syntec worden, omdat één van de twee offertes op een kenteken is gemaakt dat in Syntec reeds als auto bestaat, voor een ander merk.
Vraag 2: Mijn Salesfunnel resultaten (verkocht) komen niet overeen met mijn orders op de startpagina verkoop. (Zie voorbeeld hieronder.)
Antwoord: Het Salesfunnel dashboard geeft u het resultaat van uw binnenkomende leads, en de conversie naar offertes en orders. De onderliggende data die hiervoor gebruikt wordt is de BINNENKOMST datum van de leads, en de SLUITREDEN GEKOCHT. Verschillen ten opzichte van het verkoop dashboard ontstaan bijvoorbeeld door:
- Een lead komt binnen in januari, maar de order wordt geschreven in februari. Voor de salesfunnel telt deze dan mee als conversie voor de maand januari (binnenkomst) maar voor het verkoop dashboard telt deze mee voor de maand februari (orderdatum.)
- Een offerte wordt afgesloten met een sluitreden gekocht door het systeem, Syntec zal in de Salesfunnel aangeven dat de lead een conversie naar order heeft. Echter geeft de klant daarna aan, toch nog graag een extra optie toe te willen voegen. Er wordt een nieuwe offerte gemaakt, wat het systeem zal detecteren als een nieuwe lead (immers staat er niets "open" voor deze klant) en vervolgens wordt deze offerte een order.
Dan zal het Salesfunnel dashboard 2 leads, met 2 conversies naar order laten zien. Het verkoopdashboard laat echter maar 1 order zien.
Belangrijk is om rekening te houden met het doel van de 2 verschillende dashboards.
De Salesfunnel moet u inzicht geven in uw kanalen, de leads en de conversie, zodat u kunt inschatten welke kanalen de hoogste conversie geven en waar u wellicht als dealer het beste wel of niet in kan investeren.
Het verkoopdashboard geeft inzicht in de werkelijk verkochte aantallen.
Vraag 3: Wat betekenen de cijfers lopend, aantal en ratio op het automotive sales dashboard en hoe vaak worden ze ververst?
Antwoord:
Lopend: offertes met een andere status dan ACQUIRED, LOST of AUTOCLOSE
Aantal: offertes die in de huidige maand zijn aangelegd (binnen Syntec)
Ratio: offertes die in de huidige maand zijn aangelegd (binnen Syntec) en sluitreden ACQUIRED hebben / 100 * Aantal
Dit is altijd actueel o.b.v. de offerte-status in Syntec en wordt iedere vijf minuten bijgewerkt vanuit Autoline.
Vraag 4: Wat houden de verschillende kleuren van de leads in?
Het is mogelijk om "soft leads" en proefrit-leads te ontvangen vanuit de merken websites (salesforce), deze leads zijn te herkennen zoals aangegeven in screenshots hieronder. We hebben ervoor gezorgd dat u deze leads op dezelfde manier kunt afhandelen als de reguliere sales leads.
Hieronder ziet u een voorbeeld van soft lead in de salesfunnel inbox te herkennen aan de oranje badge met "SOFT" erin, en een voorbeeld van een proefrit, te herkennen aan de rode badge met "TESTDRIVE".
In het formulier is een soft lead te herkennen aan de oranje markering bovenaan, naast algemeen.
Ook een proefrit is in het formulier te herkennen, waarbij ook aangegeven staat hoe lang een verkoper nog heeft om te reageren:
In het bericht is dit ook herkenbaar te zien door de oranje balk met "SOFT LEAD" hierin zichtbaar bij een soft lead, en een rode balk met "Proefrit" bij een proefrit.
Mocht u geen softleads willen ontvangen in de Salesfunnel inbox, dan kunt u dit bij PON aangeven.
Vraag 5: Waarom worden CST offertes niet toegevoegd aan reeds bestaande leads?
Dit kan onder andere voorkomen als het autoline id van de medewerker niet bekend is in Syntec, of niet overeen komt met het id dat we vanuit CST doorkrijgen.
Controleer dus als eerste of het autoline id is gekoppeld. Dit kunt u als volgt doen:
1. Zoek de medewerker op onder Hrm > Medewerkers.
2. Ga naar het tabblad "Add. Attributen"
3. Staat daar een waarde van het type "AutolineUserId"? Dan komt deze mogelijk niet overeen met degene die uit CST komt, of er speelt iets anders.
4. Staat daar nog geen waarde van het type "AutolineUserId"? Maak deze dan aan. Kies voor nieuw, en selecteer dan het type "AutolineUserId"
5. Vul bij "Tekst" de gebruikersnaam in:
6. Sla op.
Als dit allemaal is gedaan, worden vanaf dat moment CST offertes gekoppeld aan deze medewerker. Het is dus belangrijk om dit altijd te doen voor alle nieuwe (verkoop) medewerkers.