Customizing salesfunnel

Laatste update: 18-11-2020 15:29

Basis

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de Syntec salesfunnel is een correcte customizing (configuratie) noodzakelijk.
Hier volgt een korte uitleg van de belangrijkste configuratie onderdelen:

U vindt dit onder Syteem > Customizing > Automotive > Salesfunnel 

Kanalen

De inrichting van de kanalen is erg belangrijk. U legt hier vast via welke kanalen leads binnen kunnen komen. Uiteindelijk ziet u deze terug in uw rapportages.

Let op bij toevoegen van kanalen:

Als u kanalen gaat toevoegen moet u rekening houden met hoeveel verschillende formulieren u stuurt naar 1 kanaal. Zijn dit er meer als 2 dan is het beste om 2 verschillende kanalen te maken met een ander onderwerp. Op deze manier voorkomt u dat de formulieren niet goed worden uitgelezen/verwerkt.

Bijvoorbeeld: 

Via uw website kan er zowel een proefrit als een offerte worden aangevraagd. Dit zijn 2 aparte formulieren. U kunt dan het beste 2 aparte kanalen hiervoor aanmaken, zo krijgt u ook nog eens gedetaileerde marketing informatie per kanaal.

Om onderscheid te kunnen maken per kanaal is het belangrijk dat "onderwerp" goed gevuld wordt. Bijvoorbeeld een formulier voor proefritten bevat in het onderwerp vrijwel altijd "Proefrit". Zie hieronder voorbeeld Pon Dealer bij " onderwerp email." 

Uitlezen van formulieren

Van ieder formulier proberen wij informatie uit te lezen zoals naam van de klant, emailadres, interesse voor merk en/of model etc. Dit wordt gedaan aan de hand van uitleespatronen (regex.).

U kunt zelf regex patronen toevoegen indien u deze kennis in huis heeft. U kunt ook onze support afdeling vragen om deze voor uw formulieren te vullen. Aangezien elke dealer andere formulieren heeft, worden de kosten/uren voor het inrichten van de uitleespatronen aan de dealer in rekening gebracht.

Kanaalgroepen

Indien u gebruik wenst te maken van de mogelijkheid om Syntec de dealerlead informatie automatisch aan te leveren bij PON (Dit is de vervanging voor het formdesk formulier), kunt u dit aangeven bij Syntec. Zodra Syntec een akkoord van de dealer krijgt zetten wij de koppeling aan.

De kanaalgroepen zijn onderdeel van deze interface en dienen dan ook ingevuld te zijn/worden. Zie hieronder de groepen die gebruikt kunnen worden per kanaal:

  • Acquisitie
  • Internet
  • E-mail
  • Telefoon
  • Showroom

Syntec heeft deze kanaalgroepen alvast voor u aangemaakt, u dient als dealer wel per kanaal aan te geven tot welke kanaalgroep deze behoort, voor een correcte aanlevering van de lead informatie bij PON. Zie hieronder hoe u een kanaalgroep instelt. 

Opmerking typen

Het is mogelijk om een notitie type in te vullen. U legt dan per notitie/opmerking vast van welk type deze was, u vindt dit dan terug op het leadformulier.

Zie hieronder een voorbeeld van een dealer die dit ingericht heeft en hoe dit terug te zien is op het leadformulier.

Samenvoeg uitzondering

Syntec probeert zoveel mogelijk informatie uit de lead en bijbehorende berichten uit te lezen. Zo ook het e-mailadres van de lead/afzender. 

Voor sommige leadkanalen is het e-mailadres van de afzender niet automatisch uit te lezen, en zal Syntec hier de partij invullen die de lead aanlevert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een extern bedrijf dat uw chats op de website afhandelt. U ontvangt deze dan telkens op hetzelfde e-mailadres. 

Omdat Syntec de berichten ontdubbelt op basis van de afzender, moet u deze partijen/afzenders toevoegen bij "samenvoeg uitzondering" om te voorkomen dat de leads worden samengevoegd als 1 lead met meerdere berichten. Elke bericht is een afzonderlijke lead. U kunt in de samenvoeg uitzondering ook telefoonnummers toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan het telefoonnummer 0800000000 of 0612345678. Hoewel dit misschien wat verwaarend kan zijn, u kunt het telefoonnummer invullen in het vak e-mailadres. 

Zie hier een voorbeeld van een dealer waarbij dit is ingevuld:

Sluitredenen

U kunt zelf uw sluitredenen voor uw leads configureren/aanmaken. Echter is het wel belangrijk dat voor sommige sluitredenen de juiste Summit CID wordt toegevoegd ivm de correcte terugkoppeling van de lead. Zie hieronder een voorbeeld.

De Summit CID wordt meestal door de support desk van Syntec gecontroleerd/doorgenomen met de dealer.

U heeft nog een vraag?

Onze helpdesk helpt u graag!

support@syntec-it.nl
Ma t/m Vr van 09:00 - 17:00