Basis
Om de aftersalesfunnel goed in gebruik te nemen, dient deze vooraf goed ingesteld/geconfigureerd te worden.
Geef eerst aan de support desk van Syntec door dat u de aftersalesfunnel wilt activeren in uw Syntec.
Als deze aanvraag is verwerkt, zullen alle instellingen en configuratie zoveel mogelijk door Syntec voor u ingesteld worden, zoals dit ook ingesteld staat bij Pon Center. Om de configuratie en instellingen na te lopen/controleren kunt u door met onderstaande stappen:
1. Stel in welke varianten van leads in de aftersalesfunnel moeten komen.
Ga naar systeem --> customizing --> automotive --> salesfunnel --> externe categorieen
Hier vindt u een overzicht van verschillende varianten van leads, en of deze in de categorie sales of aftersales vallen. Zie hieronder voorbeeld van configuratie bij Pon Center:
2. Controleer sub categorieen
In Systeem --> customizing --> automotive --> salesfunnel --> sub categorieen vindt u de sub categorieen die automatisch aangemaakt worden.
U kunt hier per sub categorie instellen:
- Aantal minuten voordat deze zichtbaar wordt (U wilt bijvoorbeeld eerst de klant zelf de kans geven om een afspraak te maken) Stel uw wilt 1 bufferdag dan vult u hier (60X24) 1440 in.
- Overslaan: Vink deze aan als u deze leads wilt overslaan en eigenlijk direct automatisch wilt afsluiten, de lead wordt dan automatisch afgesloten met sluitreden "anders."
- Wo Controleren: Geef aan dat u voor deze sub categerie wilt instellen dat er gecontroleerd moeten worden of er al een werkorder aangemaakt is en indien dit het geval is dat deze dan overgeslagen kan worden.
Zie voorbeeld hieronder:
3. Controleer sluitredenen en vul eventueel aan
In Systeem --> customizing --> automotive --> salesfunnel --> sluitredenen vindt u de sluitredenen. U kunt hier nu ook aangeven voor welke sluitreden de variant geldt. Zie voorbeeld hieronder voor de standaard sluitredenen die ingevuld zullen worden voor aftersales. U kunt hier zelf uiteraard sluitredenen aan toevoegen.
4. Geef aan welke service adviseurs leads toegewezen mogen krijgen
In aftersales --> configuratie --> service adviseurs, kunt u aangeven welke service adviseurs leads aan hem toegewezen kan krijgen middels het vinkje "in lead form."
Toewijzen naar groepen?
Veel dealers hebben voor een groep service adviseurs van 1 vestiging een groeps-email adres aangemaakt (bijvoorbeeld: service_vestiging_A@dealernaam.nl.)
Het kan wenselijk zijn de leads toe te wijzen aan een groep in plaats van aan 1 service adviseur. U gaat dan als volgt te werk:
Maak een medewerker aan en geef deze de naam van de betreffende groep en verwerk als email adres het groeps email adres. (voor hulp zie instructie Handleiding medewerker aanmaken & beheren in Syntec in deze kennisbank)
Zorg ook dat deze "groep medewerker" aan de juiste vestiging gekoppeld is.
Zet vervolgens het vinkje "in lead formulier" aan bij deze (groep)medewerker.
U kunt dan de lead direct toewijzen aan de groep, de mail dat er een toewijzing van een lead is wordt dan ook verstuurd naar deze groep en ook de "To Do" wordt aangemaakt voor deze groep.